Pakanaverkon 2007-jäsenistökartoituksen tulokset

Pakanahenkisiä uutisia.

Moderator: pomo

Post Reply
User avatar
JVirtanen
PV jäsen
Posts: 140
Joined: Sat Sep 01, 2007 12:52 am

Pakanaverkon 2007-jäsenistökartoituksen tulokset

Post by JVirtanen »

Tässä jässypuolella ollut infoke, josta nyt tulkoon ihan julkista kauraa, vaikkei kuvia tms. olekaan muokattu loppuun. Kyseessä on siis Vox Paganorumin 1/08 -numerossakin mainittu ja referoitu jäsenkatsaus. Toivottavasti auttaa valottamaan hiukan sitä, mistä Pakanaverkossa on kyse, ainakin mitä jäsenistöön tulee.

Mahdollisissa kysymyksissä ja tarkennuksissa tietoa antaa allekirjoittanut; sähköpostiosoitteen alkuosa on virtanen, ja loppuosa @pakanaverkko.fi

- J.Virtanen





Pakanaverkon jäsenistökartoitus 2007

Tämä on Pakanaverkko ry:n jäsenistöstä tehty kartoitus. Aineisto kerättiin sähköpostikyselyllä syksyn 2007 aikana, ja tämä kooste julkaistiin alkuvuodesta 2008 ensin yhdistyksen Internet-foorumilla, ja myöhemmin www-sivuilla. Kyselyn ja tulosten keruun ja analysoinnin toteutti mm. yhdistyksen puheenjohtajana ja sihteerinä toiminut J.Virtanen, joka näin viimein sai vastauksen moniin kysymyksiin, joita aktiivijäsenyytensä vuosina oli pohtinut.

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää jäsenistön rakennetta mm. iän, uskonnollisen suuntauksen, jumalkäsityksen, asuinpaikan ja monen muun suhteen. Tulosten kautta pystytään lähestymään paremmin myös silloin tällöin kuultavia väitteitä Pakanaverkon ja sen jäsenten luonteesta niin ulkoa kuin sisältäkin; milloin yhdistys on satanistien ylikansoittama, milloin teinien temmellyskenttä – ja onko muka todellakin niin, että Etelä-Suomessa järjestettävä leiri on enemmistön edun mukainen? Koska kysely oli ensimmäinen laatuaan, oltiin sen kanssa ehkä hieman turhankin varovaisia -- moni on kertonut toivoneensa kartoitusta myös esimerkiksi pakanoiden seksuaalisista suuntauksista tai vapauskäsityksistä, mahdollisesta nautinto- tai huumausaineiden käytöstä rituaaleissa, ja muusta vastaavasta. Mikäli joku uskontotieteen tai sosiologian opiskelija haluaa ottaa haasteen vastaan, autan omalta osaltani mieluusti :wink:

Materiaalin runsauden ja työvoimapulan vuoksi tässä ei julkaista aivan kaikkea mahdollista irti saatavissa olevaa tietoa; osa tuloksista julkaistaan vain yhdistyksen jäsenistölle ja hallitukselle, ja niiden pohjalta pohditaan miten yhdistys voisi paremmin toteuttaa jäsentensä toiveita.


Kyselyyn vastasi noin puolet koko jäsenistöstä, joten tulosten voidaan katsoa kuvaavan kohtuullisesti koko jäsenistöä. Huomattaava kuitenkin on se, että kaikki jäsenet eivät ole sähköpostin tavoitettavissa, ja toteutuksensa vuoksi kysely jättää nämä jäsenet kokonaan pois laskuista. Pois jäävien osuus on kuitenkin hyvin pieni, eikä vaikuta tuloksiin merkittävästi.

Mitä pienempi ryhmä on kyseessä, sitä suurempi suhteellinen virhe voi olla. Esimerkiksi jos yhdistyksessä on vain neljä uskonnon A edustajaa ja he kaikki vastaavat kysymykseen, tulee heidän ryhmälleen lopputulokseen tuplasti oikeaa suurempi osuus. Tämän vuoksi tarkemmissa analyyseissä jätettiin tuloksista pienimmät ryhmät pois.


Lukuvinkki: Jos joku tuloksia koskeva väite tuntuu kummalliselta, kokeile lisätä sana ”keskimäärin” tai ”tilastollisesti” johonkin kohtaan.



Ikä- ja sukupuolijakauma

Jäsenistössä naisia on runsaat kaksi kolmannesta – noin kaksi ja puoli jokaista miesjäsentä kohden. Jäsenten ”keskimääräinen syntymäaika” on vuoden 1978 tammikuussa, joten yhdistyksessä keski-ikä on tasan kolmekymmentä vuotta. Tulos on sama sekä miehillä että naisilla. Kuvassa 1 näkyy vastaajien sukupuolijakauma (mukana myös sukupuolensa vastaamatta jättäneet), ja kuvassa 2 ikäjakauma vuoden 2007 lopussa.

Image

Image



Uskonnolliset suuntaukset ja jumalkäsitykset

Kun Pakanaverkon leirille osallistuu tyypillisesti noin 35 jäsentä, löytää sieltä lauantai-illalla keskimäärin yksitoista wiccaa istumassa kehässä iltanuotion äärellä neljän suomenuskoisen fiilistellessä suomalaista luontoa shamanistin kaukaista rummutusta kuunnellen. Neljän setiläisen pohtiessa ulkona laskeutuvan pimeyden olemusta leirin kolme noitaa jakavat keskenään keittiö- ja yrtinkeruuvuorot kahden satanistin muristessa diskordianistille, joka yllyttää kolmea saunovaa asatroa uhraamaan olutta kiukaan hengelle.

Vajaa kolmannes (n. 30 %) jäsenistä laskee itsensä wiccaksi; noin kuudennes (n. 16 %) on eklektisiä pakanoita; suomenuskoisia on joka kahdeksas (n. 13 %); noin 9 % setiläisiä; noituuden, satanismin tai asatron harjoittajia 6–8 % kutakin; sekä muutama prosentti shamanisteja ja diskordianisteja. Myös kokonaan määrittelyiden ulkopuolelle jättäytyi tai jäi muutama prosentti jäsenistä.

Image

Mainitut luokat ovat hyviä ”työkaluja”, mutta ongelmattomia tai tarkkaan määrittelyjä ne eivät silti ole. Toisiin suuntauksiin voi katsoa kuuluvansa kuka tahansa, kun taas toisiin lasketaan mukaan vain tiettyyn järjestöön kuuluvat. Suurimman ryhmän, wiccojen, suhteen olisi mielenkiintoista saada jakauma eri traditioiden sekä myös niihin kuulumattomien wiccalaisten välillä. Jotkut tekevät myös selkeän eron ”eklektisen pakanan” ja ”eklektikon” välillä, ensimmäisen tarkoittaessa käytännössä mihinkään tarkempaan uskoon kuuluvaa, mutta itsensä silti pakanaksi laskevaa henkilöä.

Tässä aineistossa kaikki wiccaksi itsensä laskevat ovat ”wiccoja”, ja ”eklektikko” tarkoittaa sekä tarkemmin määrittelemätöntä pakanaa että suuntaukseltaan eklektikkoa. Niissä tapauksissa, joissa henkilö ilmoitti uskonnokseen esimerkiksi sekä wiccalaisuuden että shamanismin, jaettiin henkilö ”puoliksi” kahden uskonnon kesken; ”shamanistinen wiccan” puolestaan laskettiin tarkoittavan ”25-prosenttisesti shamanismin ja 75-prosenttisesti wiccan” harjoittajaa.

Jumalkäsitysten joukosta polyteismi ja panteismi ovat selkeästi yleisimpiä. Joka viides lisäsi, että on vaikea määrittää, ja moni listasi useamman. (Tällaisissa tapauksissa uskontoja painotettiin laskelmissa tilastollisesti: ”pantenteismi tai polyteismi” tuotti 0.5 pistettä molempiin, ja ”animismiin kallellaan oleva panteisti” tulkittiin olevan 25% animisti ja 75% panteisti. Tämä ei ole missään nimessä tarkka tarkastelutapa, mutta paremman puutteessa hyvin suuntaa-antava.) Seuraavassa hieman korrelaatioita eri tekijöiden välillä.

Image


Uskonto ja ikä

Mitä eri uskontojen edustajien ikään tulee, maailmaanähneimmät jäsenet löytyvät asatron ja satanismin piiristä, kun taas eklektismiin kallellaan olevat (vastauksessa joko elkektinen pakana tai useampi uskonto mainittuna) tapaavat olla nuorempaa väkeä – eniten nuoria löytyy wiccan suunnalta. Yleisesti ottaen erot ovat kuitenkin pieniä, ja asatroa ja satanismia lukuunottamatta kaikki keskittyvät kolmenkymmenen vuoden tienoille. Otannan keskiarvoista puhuttaessa keskivertoasatro on kaksitoista vuotta keskimääräistä wiccaa vanhempi. Tuloksia yleistettäessä kannattaa pitää mielessä, että molemmat kärkipään ryhmistä ovat suhteellisen pieniä.


Jumalkäsitys ja ikä

Panteismi ja duoteismi ovat hieman yleisempiä nuorempien jäsenten joukossa, kun taas ateistisesti tai monoteistisesti maailmaa katsovilla keski-ikä on korkeampi. Panteismin (”nuorimmat”) ja monoteismin (”vanhimmat”) välillä keskimääräistä ikäeroa on kymmenen vuotta. Taaskin monoteisteiksi itsensä mieltävien suhteellisesti pieni määrä voi vääntää tulosta hieman vinoon. Jatkotutkimus voisi selvittää onko nähtävissä korrelaatiota iän ja jumalten määrän välillä; tällä hetkellä voi vain sanoa, että ”korkeintaan yksi jumaluus”-väki (ateismi, monoteismi) on vanhempaa kuin jumalpariin uskovat (duoteismi), jotka taas ovat vahempia kuin moniin jumaliin uskovat (polyteismi), kun taas jumaluutta kaikkialla näkevät (panteismi) ovat nuorimpia. Edelleen kuitenkin korostetaan, että koko ajan puhutaan ikäjakaumien keskiarvoista, jotka voivat yhdenkin huomattavasti nuoremman tai vanhemman vastaajan kautta siirtyä useampia vuosia jos ryhmä on pieni.


Uskonto ja jumalkäsitys

Eri pakanasuuntausten edustajien näkemykset mahdollisten jumaluuksien luonteesta ja määrästä sen sijaan hajaantuivat ikää enemmän. Yhdenkään pääsuuntauksen edustajat eivät jakaneet keskenään täysin samaa jumalkäsitystä (toisin tuskin kukaan odottikaan), mutta selkeästi erottuva yhdensuuntaisuus oli muinaissuomalaisilla, joista melkein kaikki katsoivat polyteismin olevan osuvin kuvaus omalle jumalkäsitykselle. Lähes yhtä ”koherentteja” olivat asatrot yleisen noituuden harjoittajat (molemmissa lähes kaikki polyteisteja). Sekä wiccojen että eklektisten pakanoiden (noita)piirissä enemmistö lukeutui panteisteiksi. Ateismia ilmeni vain VKP-väen piireissä.


Sukupuoli ja uskonto

Uskonnollisista ryhmistä noituus (wiccat ja muut) on lähes tyystin naisten alaa. Kymmenestä noituuden harjoittajasta vähintään yhdeksän on naisia, eikä tästä paljoa jälkeen asatrotkaan. Tasaisimmillaan jakauma on suomenuskoisilla ja eklektisillä pakanoilla, joilla suhde on suunnilleen kaksi ja puoli naista yhtä miestä kohti (lähes sama kuin koko jäsenistön jakauma). Miesvaltaisimpia aloja ovat vasemmanpuoleiset suuntaukset, joskin esimerkiksi satanisteista miehiä ja naisia oli saman verran; yleisesti ottaen yhtä VKP-naista kohden löytyy puolitoista VKP-miestä, joten jakauma on silti suhteellisen tasainen.

Image

Oheiset piirakkadiagrammit kertovat miten miehet ja naiset ovat ”sukupuoltensa sisällä” jakautuneet. Erona edelliseen pylväikköön on se, että edellisessä oli sukupuolten jakauma uskontojen sisällä, seuraavassa uskontojen jakauma sukupuolten sisällä.

Image
Image


Siviilisääty

Neljä viidestä jäsenestä on ”varattu”. Kymmenestä jäsenestä keskimärin kaksi on naimisissa, neljä avoliitossa, kaksi seurustelee, ja kaksi elelee vapailla markkinoilla.

Image

Avoliitossa asuvista kaksi kolmesta asui toisen pakanan kanssa – naimisissa olevista hieman yli puolet oli avioitunut toisen pakanan kanssa. Hieman alle puolet muussa seurustelusuhteessa kumpikin osapuoli oli pakana. Kaikissa tapauksissa noin kolmanneksessa suhteista myös puoliso on liittynyt pakanaverkkoon. Keskimäärin toisen pakanan kanssa elelee siis kuusi kymmenestä varatusta jäsenestä.

Joka kolmannes seurustelevista ilmoitti myös puolisonsa olevan Pakanaverkon jäsen. Luonnollisesti monet niistä, jotka ovat esim. naimisissa toisen pakanaverkkolaisen kanssa, kuuluvat samaan pariskuntaan toisen samoin vastanneen kanssa, joten tulos antaa hieman todellista suuremman arvon toisen pakanaverkkolaisen kanssa suhteessa olevien määrälle.


Siviilisääty ja uskonto

Eniten vientiä on ollut asatroilla, noituuden harjoittajilla (muu kuin wicca) ja setiläisillä (kaikki tai lähes kaikki varattuja), kun taas suomalaisiin juuriin, satanismiin ja wiccaan kallellaan olevat luottavat keskimäärin enemmän sinkkuna pysyttelyn voimaan.


Koulutus ja ammatti

Noin kuudella kymmenestä on jo tai parhaillaan työn alla korkeakoulututkinto. Ylemmän korkeakoulututkinnon (maisteri, diplomi-insinööri tai vastaava) suorittaneita on joka neljäs, ja noin seitsemän prosenttia on väitellyt itsensä tohtoriksi – suurin osa luonnontieteistä. Väkimäärään suhteutettuna pakanaverkkolaisilla on siis yli viisi kertaa enemmän korkeakoulututkintoja ja yksitoista kertaa enemmän tohtorinhattuja kuin suomalaisilla keskimäärin.


Oheinen kaavio näyttää opiskelu- ja urasuuntautumisten painotukset. Luonnontieteelliset ja tietotekniset alat (sisältäen sekä akateemisen että teollisen maailman) yhdessä kattavat yli kolmanneksen aloista; seuraavaksi suurimpaan, kaupalliseen alaan, on laskettu sekä myynti- että kaupalliset hallinnointityöt; Ravintola-alaan on laskettu mukaan syötävien asioiden kanssa työskenteleminen; Perus-kategoria sisältää nk. ”rehellisen perustyön”; ja muut sekalaiset tai tulosten tulkitsijan luokittelukyvyn ulkopuolella olevat tehtävät.

Image

Korkeakoulututkinnon suorittaneita tai sitä suorittavia: setiläisillä kaikki, eklektisillä pakanoilla kolme neljästä, satanisteilla puolet, wiccoilla ja ”suomalaisilla” hieman alle puolet. Tässä vertailussa tulee kuitenkin muistaa ikäjakauman vaikutus; keskimääräinen wicca on keskimääräistä satanistia kymmenen vuotta nuorempi, joten hänellä on myös ollut kymmenen vuotta vähemmän aikaa opiskella tai hankkia ammatti. Wiccojen suuri osuus ja ”hajonneisuus” vaikuttaa myös; määrällisesti ”jäsenistön” tutkinnoista vajaat 20 % tulee wiccojen suunnalta (24 % setiläisiltä, 14 % eklektikoilta, ja loput kohtuullisen tasaisesti muilta)


Maantieteellinen jakauma

Kuten suomalaiset yleisestikin, myös Pakanaverkon jäsenistö on keskittynyt kaupunkeihin. Jäseniä asuu yksittäisistä kaupungeista eniten Turussa, sitten Helsingissä. Yleisemmin ottaen, käyttäen vanhoja läänirajoja, enemmistö jäsenistä asuu jäseniä asuu Uudellamaalla (26 %) tai Varsinais-Suomessa (25 %). Seuraavat isoimmat alueet jäävät selkeästi jälkeen Turun ympäristöstä ja pääkaupunkiseudusta: sekä Pirkanmaalla ja Pohjois-Savossa molemmissa asuu n. 7 % -- saman verran asuu myös ulkomailla.

Väkilukuun suhteutettuna tiheimmin pakanoitettu kaupunki oli kohtuullisen odotetusti Turku, mutta hyvänä kakkosena ja henkisenä voittajana loistaa Keski-Pohjanmaan Kokkolan ympäristö. Tulosta tulkittaessa tulee muistaa, että Keski-Pohjanmaalla on heti Ahvenanmaan jälkeen Suomen entisistä lääneistä vähiten asukkaita, joten valtavaa pakanakeskittymää ei sieltäkään taida korkeasta suhdeluvusta huolimatta löytyä. Seuraavaksi tiheimmät alueet löytyvät Hämeenlinnan ja Kuopion lähettyvillä. Tässä vertailussa pääkaupunkiseutu kärsii suuresta asukasluvusta.

Image


Pakanajärjestöt sekä uskonnolliset ja maagiset koulut ja ryhmät

Kuuluminen muihin pakanajärjestöihin

Vaikka suurimmalle osalle (60 %) jäsenistä Pakanaverkko on ainoa pakanaorganisaatio, neljä kymmenestä kuului myös yhteen tai useampaan muuhun järjestöön.

Kolmannes jäsenistä kuuluu myös Lehtoon (Suomen luonnonuskontojen yhdistys Lehto ry), joka kymmenes odottelee Taivaannaulan syntymistä, ja lähes saman verran työskentelee Wicca ry:n parissa.

Oheisesta diagrammista käy ilmi mihin järjestöihin ja missä määrin edellämainitut 40 % pakanaverkkolaisista kuuluvat. Yksi henkilö voi kuulua myös useampaan järjestöön.

Image


Kuuluminen uskonnollisiin tai maagisiin järjestöihin

Maagisten koulujen tai ryhmien sekä uskonnollisten järjestöjen parissa aikaansa viettää joka neljäs jäsen. Näistä noin puolet nimesi ”uskonnonharjoituspaikakseen” oman covenin tai muun pienemmän ryhmän, ja loput puolet olivat lähes tyystin vasemmanpuoleisen polun maagisten järjestöjen piirissä. Joka kuudes pakanaverkkolainen kuuluu johonkin kolmesta suurimmasta VKP-järjestöstä (Setin Temppeli, Saatanan Kirkko tai Dragon Rouge), joista Setin Temppeliin tosin kuuluu tuplasti enemmän jäseniä kuin muihin yhteensä...
Post Reply